twee kikkers in gesprek
Deel op pinterest
Pinterest
Deel op facebook
Facebook
Deel op twitter
Twitter
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op email
tell a friend

Deal direct met je piekergedachten en bevrijd jezelf in een half uur!

Esther

Esther

Deal direct met je piekergedachten en bevrijd jezelf in een half uur!

Alles wat in je hoofd afspeelt waar je last van hebt, is zonde tijd. Ik bedoel dan het piekeren, het malen, tobben, peinzen… Die negatieve dialoog die je met jezelf voert.
Zeker weten dat je er een hebt en veelal onbewust.

Piekeren en de stress die het tot gevolg heeft houdt je uit de slaap, is vaak een ergernis voor je omgeving en in de eerste plaats voor jezelf.
Vaak klinkt die stem in hoofd ook nog veroordelend en negatief. En hardop uitgesproken dan wel in jezelf klinkt het op een zeurderige toon. Is het niet?
En dat kan best zachtjes zijn.
En dan net zo hard genoeg dat je hem tóch opmerkt.

Waar gaat het dan over?
Bijvoorbeeld een veroordeling van jezelf in een afstraffing over je eigen gedrag, je prestaties, over hoe je er uit ziet, dat het allemaal perfecter kan. Over het halen van je examen, een aanvaring op je werk, een to do lijst waar je niet aan toe komt…
Of, maak je je druk om de mening van anderen en ben je daar heel veel mee bezig?

Noem een dwarsstraat en je hebt vast weleens soortgelijke zaken in niet zo een positieve woorden en geluid, met jezelf besproken.

Negatieve zelfspraak is destructief en kost je bergen energie. Je kunt er moedeloos van worden en het kan je verlammen. Je kunt er fysieke of emotionele klachten door krijgen.

Een stem die altijd tevoorschijn komt als je net wilt gaan slapen, iets af moet maken, in een meeting zit, een presentatie moet geven. Zo eentje waar je nou net, op dat moment geen tijd voor kunt vrijmaken om ernaar te luisteren.

En dat doen we vaak dan toch. We laten ons verleiden om van onze bezigheid af te gaan. We gaan toch het gesprek aan en verbinden er onbewust ook vaak allerlei emoties aan.
Als gevolg daarvan kun je in een spiraal terecht komen van steeds meer negatieve zelfspraak.

Tja, niet zo handig voor jezelf.

Wanneer je namelijk tegen jezelf zegt dat het NU niet uitkomt: “laat ik daar nu NIET aan denken”. Maar hoe je meer er NIET aan wilt denken, hoe meer je juist eraan gaat denken. (Weet je wel, die rose olifant. “Kijk niet naar een rose olifant….” En je hebt allang een plaatje gezien van de olifant).

Twee stemmen:
Een eigen dagelijkse functionele zelf en jouw innerlijke criticus om het zomaar te benoemen.
Het zou mooi zijn als beiden – jezelf én je innerlijke kritische stem – een team gaan vormen en gaan samenwerken.

Je gedachten zijn er sneller dan het licht. En wat je denkt, welke formulering jij eraan geeft, heeft direct gevolgen voor hoe je je voelt en daarmee je emoties.
En zoals gezegd, zijn ze met een hoog piekergehalte, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je stress gaat ervaren.

Hoe kun je er wel mee omgaan?
er zijn diverse manieren. Het is uitproberen welke manier werkt voor jou.
Een oefening om de gedachten in wolkjes plaatsen en dan rustig voorbij te laten drijven waarbij  je ondertussen op ademhaling concentreert helpt mij niet altijd.

Tenzij, Ik actie onderneem! Dus…. ik kom ik met grover geschut!
Ik zal hieronder een actie met je delen de mij enorm geholpen heeft om rustig te gaan slapen en de volgende ochtend weer fris tegen alles aan te kijken. En je weet na een goede nachtrust ben je creatiever in je oplossingen dan wanneer je blijft malen, piekeren, je hersens afstoffen en dirigeren in jouw doolhof van gedachten naar de juiste weg.

Het is een oefening waar je met plezier doorheen gaat.

Het is het spel van de onderhandeling.

Mijn interne dialoog heb ik een naam gegeven alsof het een persoon is: Zoem

Zoek een plek waar twee stoelen of krukken passen met enige tussenruimte. Zet deze stoelen zo neer in de kamer met het zitvlak en rugleuning, dat ze elkaar kunnen “zien”.

Het is plezierig wanneer jijzelf ook vrij kunt bewegen op die stoel.

Het doel is om een deal te maken waar beiden mee tevreden zijn! En net zo volhardend te zijn dat beiden echt tevreden zijn. Het proces:
Plaats je kritische stem op een van beider stoelen. Deze stoel is stoel 1. Geef je stem een eigen naam en spreek deze vanaf nu ook aan met deze naam. Je neemt daardoor deze stem serieus. In dit voorbeeld noem ik de interne stem x.  (vul jou eigen naam in)

1.Zittend op de stoel 2 spreek uit naar de stem op stoel 1, nu dus geheten < x > en geef aan welke consequenties het heeft wanneer jij steeds onderbroken wordt door x..

Vraag naar welke intenties, de bedoeling die x heeft om jou steeds te onderbreken.
2. Ga zitten op stoel 1, op de plek van de kritische stem. Neem tijd om echt de innerlijke kritische stem te worden. (let op deze heeft een andere toon, fysiek, energie). Verplaats je helemaal in jouw eigen interne stem die je zelf een naam x hebt gegeven. Geef antwoord op de vraag die vanuit stoel 2 naar jou is toegekomen. Geef aan met welke positieve intentie jij steeds aan het onderbreken bent.

3. Ga terug naar stoel 2 en geef terug aan x dat je de intentie zeker wel begrijpt, en dat deze gelijk heeft en dat de consequenties die jij ervaart toch echt heel groot zijn. Is er nog een andere weg?
Geef je wens aan bij x en stel iets voor wat zou helpen en geef aan welk voordeel het voor je zou opleveren.

4. Neem plaats op stoel 1 en praat over een compromis, een deal. Blijf precies zo praten op dezelfde toon als je deed.

5. Neem eventueel weer plaats op stoel 2 en op stoel 1 en ga net zolang door totdat beiden elkaar begrijpen, en tot een acceptabele oplossing zijn gekomen. Een DEAL!

6. Neem als laatste plaats op stoel 2 en bevestig de afspraken. Vertel aan x dat ze weer terug mag komen als zij vindt dat de deal niet nagekomen wordt.
———-
Soms wil een interne kritische stem iets van jou, namelijk een geruststelling dat je je afspraken nakomt, of dat hij je beschermt zodat je niet in zeven sloten tegelijk loopt. Soms wil jij dat die stem gewoon een toontje lager zingt en zijn mond houdt.
Dan is er soms over en weer wat overtuigingskracht nodig om elkaar te gaan begrijpen. Hou vol!

Het geeft je inzicht en regie op je gedachten wanneer je ergens last van hebt. Het geeft ook inzicht hoe je onbewust de gedachten zelf in stand houdt omdat er een positieve bedoeling achter zit die je niet wist. Niet zo gek toch?
Ik zeg wel eens tegen mijn Zoem: “Morgen ben je weer de eerste, nu wil ik slapen.”

Ik ben benieuwd naar jouw deal!

Heel veel plezier en succes,
Groet!

Esther

PS. vind je het lastig om dit proces zelf te doen, kun je bij mij gratis een half uur coaching krijgen dit samen te doen! Bel of mail mij even ik hoor graag hoe het met je gaat! 06-45026009

Copyright © 2017 Esther Appeldoorn – zuiver in beweging

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren voor jou. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top