Drie nieuwe energieën!
In dit kersverse sprankelend nieuwe jaar 2019 wens ik jou een hele goede gezondheid toe, vol liefde en blijheid met jouw dierbaren.

Anders dan andere jaren, waarbij vlak ná de jaarwisseling aan het begin van 1 januari, stuurden nu vrienden ruim vóór 24.00 uur een wens naar mij. Dus de hele dag was er al contact met familie, vrienden en kennissen en maakte de ervaring van de hele dag echt als een feestje naar het jaarwisseling-moment toe.
Gezellig.

Ik hoop dat het voor jou ook een heerlijk uiteinde is geweest en dat je uitkijkt naar wat voor jou op je pad gaat komen.

Aan het begin van het jaar wil ik met je delen welke invalshoek ik kies om weer eens aan te wakkeren in mijzelf.

Dat doe ik sowieso met de dagelijkse vragen die ik mijzelf stel en met iets waar ik specifiek mijn focus op leg (zie mijn blog over goede gewoontes creëren).

Omdat jij er ook veel aan kan hebben stuur ik je het volgende. Ik heb namelijk iets voor je dat je bewust in kunt zetten wat je helpt om met verschillende situaties op een bevredigende manier om te gaan.
Het komt ten goede van jouw beleving van een lastige situatie, een gesprek, of een interactie. En het is super-makkelijk dit toe te passen.

Je kunt dit op twee manieren dit inzetten:

1. Vooraf: wanneer een situatie of gesprek nog gaat gebeuren of
2. Achteraf: juist om te evalueren en te leren van een ervaring in een situatie.

In een onbevredigende situatie kunnen een van de volgende drie energieën jou namelijk helpen; het zijn:

– Kracht
– Tederheid 
– Speelsheid

Het zijn drie verschillende energieën, ofwel kwaliteiten die je helpen om iets anders te doen dan je vanzelfsprekend zou doen. Hoe precies je dat toe kan passen vind je hieronder verder uitgelegd:

Als voorbereiding (een keer voorbereid heb je deze altijd bij je):

Je gaat eerst de herinnering gekoppeld aan de energie ankeren en daarna zet je dit in als hulpbron:

Ga eens een positieve gebeurtenis herinneren, een situatie waar je kracht, tederheid of speelsheid als heel plezierig hebt ervaren en waarbij de associatie met deze woorden super duidelijk is voor jou.
Daarna breng je een van deze drie archetypische energieën in als gedrag bij dezelfde situatie.

Op welke manier kun je die energie nu makkelijk gebruiken en oproepen bij jezelf?

Stap 1. Ga eens terug naar een situatie van kracht en ervaar dit heel erg duidelijk en levend alsof je nú in de situatie staat. Dus kijk uit je eigen ogen.

Stap 2. Doe dat ook voor tederheid en speelsheid.

Zie ze, ervaar ze dan echt en schrijf ze misschien uit. Wat gebeurde er precies waardoor dat gevoel van kracht, tederheid of speelsheid heel duidelijk aanwezig was? Waar voel je dat in je lichaam? Hoe handelde je precies? Welke intonatie van stem hoort daarbij? Welke gebaren maak je? Hoe beweeg je snel of langzaam?

Misschien hoef je het niet eens uit te schrijven omdat de associatie en herinnering enorm krachtig is en voelbaar in je lijf.

Stap 3. Test het gevoel van de energie in je lijf door weer even terug te gaan naar de herinnering.
Dan kun je ook een beeld of symbool voor jezelf van maken en/of er een kleur aan verbinden. Dan is het vaak nog makkelijker om deze in te brengen in een situatie waar je deze voor wilt gebruiken.

Het resultaat is dat je nu drie ankersituaties hebt gevonden die staan voor kracht, speelsheid en tederheid.

Ik heb bovenstaande stappen ook gedaan en als voorbeeld geef ik je mijn ankersituaties, mijn herinneringen die staan voor kracht, tederheid en speelsheid:

Kracht: Staat voor mijn reis op eigen kracht naar New York, toen ik ontslag nam bij het dansgezelschap waar ik danste, omdat naar NY gaan mijn grote droom was. Ik had na een auditie geen beurs ervoor kunnen bemachtigen en wilde persé gaan. Kracht betekent ook doorzettingsvermogen voor mij.
Dat gevoel van de sleutel onder de mat in Queens pakken van mijn gehuurde appartement (ja echt waar) en dan NY zien uit het raam van de flat en de lucht daar insnuiven heerlijk!

Gevoel van vrijheid, trots, krachtig en energiek dat ik als jonge dame mijn zelfstandigheid pakte
-> Kleur oranje

Tederheid: bij mijn kinderen. Daar hoort voor mij bij onvoorwaardelijke liefde ->  kleur koraalrood

Speelsheid: Ervaar ik bij creatieve dingen zoals muziek maken, dansen, buiten zijn in de natuur. Het geeft me een gevoel van nieuwsgierigheid en blijheid.
Ook speelsheid in mijn coachpraktijk met een flexibele benadering in het coachen waarbij ik technieken kan verbinden, anders dan ik van tevoren bedacht of geleerd heb. Lol ermee hebben.
-> kleur appelgroen.

Na de voorbereiding kun je gaan toepassen:

Uitwerking vooraf van de situatie:
Zie je op tegen een gesprek? Vraag jezelf eens af: Welke energie heb ik hierbij nodig en wat wil ik dan bereiken?

Kracht              >> Om mijn grenzen bijvoorbeeld aan te geven?
Tederheid         >> Om juist mildheid te tonen en begrip?
Speelsheid?     >> Om meerdere mogelijke uitkomsten te genereren? Of met humor de ander tegemoet te treden?

Dan kun je in de voorbereiding van het gesprek deze energie al oefenen en de situatie al voorbereidend doen alsof je met deze nieuwe energie daar al in staat en het beleeft:

Stap A: Zie daarvoor letterlijk de situatie voor je alsof je al weet hoe het gesprek zal gaan (de ervaring geleerd van het verleden).
Stap B: Kijk wat er nodig zou zijn vanuit jou en besluit welke energie je gaat inzetten.
Stap C: Doe de situatie nogmaals als het ware voor je in de ruimte en neem hierin de gekozen energie mee.
Stap D: Wat is er nu anders verlopen? Hoe reageert de ander op jou nu anders?

Uitwerking achteraf van de situatie:
Wanneer een situatie niet liep hoe je het graag had willen doen, vraag jezelf af: Wat had ik zelf anders kunnen doen?
De situatie met minder kracht maar met meer speelsheid of tederheid tegemoet te treden?
Of juist met meer energie en kracht omdat je je overrompeld voelde door de situatie of je gesprekspartner?

Ik ben bijvoorbeeld bij situaties met mijn kinderen er geregeld erachter gekomen dat ik iets meer speelsheid en humor nodig had kunnen gebruiken. Dat had de situatie beslist recht gedaan en de sfeer verbeterd. Al doende leer ik 🙂

Herhaal weer de stappen bij het terugkijken naar een situatie
stap A: kijk terug naar de situatie en
stap B: welke energie ontbrak? En wat was nodig geweest en
stap C: herhaal, doe alsof het zo was gebeurd en ervaar wat er anders is (stap D).

Ik vind het op zich al speelsheid om met het bovenstaande bezig te zijn. Het geeft veel informatie en je wordt er vaardiger van.

Ik ben benieuwd hoe je hiermee aan de slag gaat!

Ik zie je!

Esther

Share This