Online goed contact maken in de digitale omgeving een uitdaging | Zuiver in Beweging
Deel op pinterest
Pinterest
Deel op facebook
Facebook
Deel op twitter
Twitter
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op email
tell a friend
videocall en contact maken

Online goed contact maken in de digitale omgeving een uitdaging

Esther

Esther

Hoe leg jij de verbinding als alles online is?
Op welke manier kun je met aandacht communiceren met de ander in dit digitale tijdperk?

In contact met de ander, ook digitaal, interpreteren we razendsnel de ander zijn gedrag. De indruk die je krijgt, baseer je in principe ten eerste op de lichaamstaal. En ten tweede interpreteer je de betekenis van de woorden en de klank van de stem. Dit gaat op onbewust niveau.
Aannemelijk is, dat je voor om en nabij 
voor 55 % procent met je lichaamstaal communiceert, 38% met je stem (de woorden en de toon waarop we je het uitspreekt) en 7% met woorden.

In dit bijzondere jaar zie je de meeste mensen waarschijnlijk via de online kanalen zoals Skype, MS-Teams, zoom, facetime of whatsApp. (Zullen we even zoomen is zelfs een werkwoord geworden.)
Je hebt vast bemerkt dat in deze online contactmomenten verbinding met de ander een uitdaging kan zijn. Het kost meer energie en je doet meer moeite om de ander te “lezen.”


Bijvoorbeeld, wanneer je als docent digitaal aan studenten lesgeeft of als leidinggevende je een team begeleidt, of je hebt een persoonlijk gesprek met een collega, of een vriendin, het blijft een uitdaging vind ik. En dan ben ik nog getraind in communicatietechnieken.

Een misverstand is snel ontstaan. Je loopt normaliter in een kantooromgeving nog even naar iemand toe voor uitleg of een korte vraag na de vergadering. En nu pats boem is de ander is uitgelogd is het beeld verdwenen.

(Online) communicatie met elkaar, achtergrond
In dit jaar van de digitale wereld van de zoomsessies, de MS Teams vergaderingen en de Facetime-video-belmomenten, zie je vaak alleen maar een deel van het lichaam en dus een deel van de lichaamstaal.

Je ziet vaak alleen de bovenkant en ook gebaren waarmee mensen hun woorden kracht bij zetten vallen geregeld weg uit beeld.
Dan mis je een deel van deze lichaamscommunicatie welke zo belangrijk is om de ander te begrijpen.
Hoe meer je iemand al kent, hoe makkelijker je zult invullen wat de ander bedoelt en dat waarschijnlijk, ook juist interpreteren. Zit je in een vergadering en zie je mensen voor het eerst, of ken je ze kort dan is het even aftasten. En dat doen zij ook bij jou.

rapport contact maken

Er is iets wat je kunt gebruiken om een goed contact tot stand te brengen, ook als je gesprekspartner achter een videoscherm zit.
Ik ga in deze mindflow niet in op de mogelijke afspraken die je met elkaar kunt maken van het online spreken, maar ik wil iets anders met je delen namenlijk:

Gebruik maken van de verschillende oogpatronen
Als je in een gesprek let op waar de ogen naartoe bewegen, dan pas bemerk je hoeveel oogbewegingen we eigenlijk onbewust maken!
De ogen bewegen zich in de richting, waar in het brein de informatie is opgeslagen. Een soort van interne GoogleDe richting waarin iemand zijn ogen beweegt, blijkt volgens onderzoek van Richard Bandler en John Grinder (1970) niet alleen een manier om bij de informatie in het brein te komen en ook een indicatie of er visuele, auditieve of gevoelservaringen opgeroepen worden.

Wat gebeurt er precies?

Voor een voorbeeld kijk eens naar het volgende scenario:
De ander stelt jou de vraag: ‘Welke route ga je morgen naar onze afspraak rijden?’
Dan ga jij in je hoofd iets doen:

1.  Naar boven kijken om de route voor je te zien, je als het ware de route visueel voor te stellen
2.  Even naar beneden kijken omdat je jezelf de vraag stelt, welke van de twee routes het meest handige is
3.  Dan kijk je recht vooruit, je weet het: ipv de A1 kies je de A2 richting Utrecht.
4.  Je communiceert direct wat je hebt besloten.

De ander ziet jou dit ook doen, maar slaat er wellicht geen acht op. Jij hebt na dit blog het geheim ontrafeld om nog meer in verbinding te komen.
*De onderstaande afbeelding is voor een rechtshandige persoon. Bij linkshandige of atypische personen kán het voorkomen dat links en rechts worden omgedraaid.

oogpatronen

Ik slinger nog wat theorie je kant op voor uitleg hoe het werkt:

De oogbewegingen uit het bovenstaande plaatje zijn uit het perspectief van de persoon die de vragen stelt.

Je kunt 6 oogbewegingen onderscheiden:
1. Zien
       a. visuele constructie (VC een plaatje (re)construeren)
       b. visuele herinnering (in het plaatje de r van recall)
2. Horen          
       a. Auditief Tonaal (At), construeren van herinneringen
       b. Auditieve herinnering (Ah), ophalen van herinneringen
3. Voelen         
       a. Kinesthetisch (K), wat je voelt, je stemming
       b. Auditief Digitaal (AD), je interne dialoog, in jezelf praten (stil of hoorbaar).


Hou het volgende nog even in gedachten:
Wanneer iemand recht naar voren kijkt heet dit ook wel –  parate kennis. Zoals in het voorbeeld eerder, de route die je hebt besloten? Je hebt de kennis van de route voorhanden en je hoeft geen informatie op te halen uit je geheugen.

Voorbeeldvragen:
Vc: visueel construeren: Hoe ziet je voordeur eruit als deze pimpelpaars was?
      (een voorstelling als beeld voor je halen, construeren).
Vr: visueel herinneren: Welke serie heb je gisteren gekeken?
      (uit herinnering halen)

Ac: constructie van geluid: Hoe klinkt het Wilhelmus achterstevoren?
At: herinnering van geluid: Weet je nog hoe dat middelbare school liedje ging?
K:  kinesthetisch, gevoel: Hoe voelt het met blote voeten op het strand?
Ad: interne dialoog: nadenken over een vraag of een som: hoeveel is 38×24?

Leuk maar wat kan ik er dan mee?
Ogen liegen niet hoorde ik vaak om mij heen. De ogen worden ook wel een spiegels van de ziel genoemd. Ouders zeggen geregeld bij kleine kinderen die snel zijn afgeleid: kijk me aan als ik tegen je praat.
Tja heb ik ook wel gezegd tegen mijn jongens…

Het denkproces via de oogpatronen laat jou zien op welke manier de ander zijn informatie ophaalt. Je krijgt geen informatie over de inhoud, maar wel over het denkproces.
Het voordeel voor jou zit ‘m erin, dat je het gesprek beter kunt volgen van waar de ander mee bezig is en begeleiden. Je stelt andere vragen, je gaat andere woorden gebruiken, door aan te sluiten bij de ander zijn belevingswereld.
Wanneer je ziet dat iemand een interne dialoog aan het voeren is met zichzelf, doordat hij zijn ogen naar links onder beweegt, vraag dan eens: “Waar denk je nu aan?”

Je bent als het ware meer bij de ander omdat je echt met belangstelling de ander volgt in zijn denkproces.
De ander voelt zich gehoord doordat je een verdiepende vraag stelt. En de ander krijgt de ruimte wat hij voor zich ziet of hoort of denkt, ook te verwoorden.

Nog een voorbeeld: Stel je zegt iets tegen mij en je denkt dat dit goed is afgesproken.
Maar misschien was ik even in mijn hoofd nog bezig met een opmerking.
En dan krijgen we later de wellus nietus discussie:
“dat heb ik wel gezegd” versus “dat heb je niet gezegd”.
“jij luistert ook nooit” versus “je vergat het gewoon om mij dit te zeggen”.
Bekend?
Wacht liever even totdat iemand weer met zijn aandacht op jou is gericht. Dan stroomt de communicatie weer.

Ook in verschillende culturen kan het zijn dat elkaar aankijken juist onbeleefd is.
Dat is handig dan even uit te zoeken.
Ik nodig je uit om hier veel mee te gaan experimenteren!

Er is nog veel te vertellen over contact maken, lees ook het blog: de 6 sleutels voor een harmonieus gesprek.

Deel hieronder jouw ervaring met online videocalls!

Have fun with it,

Ik zie je

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top

Mindflow inspiratie ontvangen in je mailbox?! Ontvang het gratis e-book!