vergroot je zelfvertrouwen | Zuiver in Beweging
Deel op pinterest
Pinterest
Deel op facebook
Facebook
Deel op twitter
Twitter
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op email
tell a friend
Luchtballon, een ander perspectief

vergroot je zelfvertrouwen

Esther

Esther

Een ander perspectief voor vergroten van zelfvertrouwen

Tjonge wat een jaar! Tja wat een jaar hebben we afgesloten. En het is nog niet klaar. Alles in de wereld is geshift, zoals we deze kenden en ligt open voor een nieuwe interpretatie. De een kan er prima mee omgaan, de ander komt in verzet, weer een ander kruipt weg in een holletje en nu de nieuwe lockdown er is, is het best pittig om te zien wat het met iedereen doet. Het laat mij ook in ieder geval zeker niet koud.

Maar… Er gloort wel licht aan de tunnel! Zeker en vast.

Loop jij vast in de balans tussen privé en je werk? Loop je te schipperen met hoe je alles voor elkaar moet krijgen en vind je het misschien lastiger nu je grenzen aan te geven? Of loopt je tijdsplanning in de soep? Maak een afspraak met me en ik help je graag met een paar tips vooruit, gratis. Doen dus!

Ik wens je dit nieuwe jaar veel gezondheid liefde en sprankeling toe. Vind wat je leuk vindt om te doen en waar je energie van krijgt. Doe daar vooral méér van, wees een voorbeeld van positieve energie en laat je lichtje schijnen. Ik wens je een super liefdevol jaar toe. 💖

Vooruitkijkend wil ik een tip met je delen om op een andere manier te kijken naar capaciteiten die je graag wilt vergroten, bijvoorbeeld het begrip zelfvertrouwen.

Zelfvertrouwen nader bekeken

Iedereen bezit zelfvertrouwen, daar ben ik persoonlijk van overtuigd. Alleen, we vergeten het wel eens dat we dit vermogen in ons hebben.

Ik denk dat iedereen iets heeft dat hem of haar goed af gaat. Misschien zie je het bij een ander ook op het eerste gezicht niet: een vaardigheid om een overheerlijke taart te bakken, een fiets te maken, de verkoper die alles weet over tuinvogels, die collega die wedstrijden zeilt, iemand die bij een vereniging super goed kan organiseren en daar vol zelfvertrouwen een evenement neerzet. En dat kan in een andere omgeving weer heel anders zijn.

Wat kan jij van nature goed?

Daar zit vaak ook van nature je zelfvertrouwen. je denkt er niet eens bij na.

Als ik aan je vraag: wanneer heb je voor het laatst een echt op jezelf vertrouwd? Zelfvertrouwen gevoeld en iets gedaan vol zelfvertrouwen?
Kun je een herinnering opalen? Als je dan deze situatie heel goed voor je ziet beantwoord dan de volgende (hulp)vragen:
Waar was je toen?
Wat deed je toen precies?
Hoe deed je het, wat kon je daar uitstekend en voelde je goed over?
Welke andere capaciteiten of vermogens zette je je in?
Wat geloof je dan in die situatie over jezelf? Waarom is dat belangrijk?
Wie ben je daar om dat zo te kunnen geloven en doen?
Waartoe dient het wat je doet? Wat wil je bereiken?

Wat je zojuist hebt gedaan is bepaalde “lagen” van het idee zelfvertrouwen bekijken:
Je bent in een bepaalde context
Je handelt in zelfvertrouwen
Je bezit het vermogen van zelfvertrouwen
Je gelooft dat je veel zelfvertrouwen hebt
Je bent iemand met zelfvertrouwen
Je wil bijvoorbeeld graag een goede presentatie geven.

Wat ik je zojuist laat zien vind je terug in het onderstaande model

Robert Dilts NLP communicatietrainer en ontwikkelaar, heeft het model van het Logical Level Alignement ontwikkeld op grond van Gregory Batesons ‘Steps to an Ecology of Mind’ (1972). Gregory Bateson (1904-1980) was een antropoloog, linguïst en bioloog en auteur op gebied van communicatie en systeemtheorie.
Robert Dilts heeft hiervan in de jaren daarna een prachtig werkbaar model als instrument voor persoonlijke ontwikkeling uitgewerkt.

Het model wordt ook veel gebruikt in organisaties of afdelingen om de missie en visie uit te werken en congruente haalbare doelen aan vast te knopen.

Robert Dilts beschrijft niveaus waarop je kunt veranderen, denken, functioneren en leren. Je komt de naam ook wel tegen als: de Logische niveaus van verandering.

Het model bestaat uit zes onderdelen die als 1 geheel kunnen werken voor jou handelen en gedrag.

Als alle niveaus elkaar versterken op weg naar jouw doel of staat van welbevinden, dan spreek je van alignment of congruentie.

Zie de tekening de niveaus en daarnaast de vraag waar het om gaat. In de derde kolom lees je de vragen die je jezelf zou kunnen stellen. Hieronder leg ik nog iets meer uit

Logosche niveaus - alignment

Op welke manier kun jij dit model gebruiken?
Het model gaat ervan uit, dat wat je bezighoudt in je leven, in de verschillende niveaus doorwerkt. En dat kan je beperken of juist krachtiger maken

Algemeen gelden de principes dat:

  • Een hoger niveau organiseert de informatie op onderliggende niveaus
  • Verandering op een lager niveau kan een verandering op een hoger niveau bewerkstelligen
  • Verandering op een hoger niveau zal verandering op alle lagere niveaus bewerkstelligen
  • De oplossing van een probleem ligt bijna nooit op het niveau waar het probleem wordt geconstateerd, maar bijna altijd op een ander niveau.

Een voorbeeld:

Je hebt weinig zelfvertrouwen in het geven van een presentatie op je werk. Ga je dit oefenen in je eigen omgeving, dan gaat het prima, maar voor de zaal komen de slopende zenuwen naar boven. Deze situatie kun je dan gaan onderzoeken.

Van onder (1) naar boven (6) beredeneerd:

In welke omgeving (1) is dit spannend? Bijvoorbeeld voor collega’s in een zaal op het werk.
Je laat zenuwachtig gedrag zien (2).
Het vermogen (3) om te spreken heb je, maar je kunt de woorden niet echt vinden in het moment zelf. Of er komt een hakkelend verhaal uit wat je wilt.
Achter dit gedrag zit dan waarschijnlijk een overtuiging verscholen:“Ik ben geen goede spreker; het publiek vindt het vast niet interessant” (4). Of, 
“Zij weten het beter dan ik”. Of: “Ik zal nooit een goede spreker worden” (5).
Ik ben geen goede spreker’ is een overtuiging op identiteitsniveau.

Stel je zegt tegen jezelf: ik ben nog geen goede spreker
Dan laat je de mogelijkheid open dat je dit kunt leren. Dan voel je meer de mogelijkheid dat er ruimte zit in leren. Dan praat je tegen jezelf op vaardigheidsniveau en kun door veel oefenen en/of met een coach te gaan werken je vaardigheden aanscherpen.
Op een gegeven moment ga je het ook geloven (4) dat je best een goede presentatie kan geven en ervaar je dat je een goede spreker bent door het vaker te doen met een goede afloop. Je zelfvertrouwen is gegroeid.

Verander je iets dat wat je belangrijk vindt of de overtuiging over de situatie, over jezelf of over de vaardigheid, zal dus je gedrag gaan veranderen. Want als je gelooft dat je dit kunt, bouw je aan je zelfvertrouwen, want je bent overtuigd dat je iets moois komt brengen aan het publiek.

Wanneer alle niveaus samenwerken en elkaar ondersteunen dan spreek je van alignment. In je omgeving en in contact met anderen bemerk je dat, wanneer iemand zich congruent, authentiek gedraagt en handelt.

Walk your talk, doen wat je zegt, zijn wie je bent

 

Dus wanneer je meer zelfvertrouwen wilt in een situatie, vraag jezelf eens af:
Op welk niveau uit het model speelt dit bij mij?
Wat doe ik hier?
Wat geloof ik over mijzelf?
Waarom is het belangrijk voor mij?
Wat kan je al goed? Wat kan ik nog meer hieruit leren?

Of, als je dit inzet voor een motivatieboost voor sporten kun je volgende manier ook toepassen:
Zeg hardop in jezelf wat je wilt:

Ik sport in de sportschool (omgeving)
Ik doe het circuit 5 x (gedrag)
Ik kan goed sporten (vermogen)
Sporten geeft plezier (overtuiging)
Ik ben een sporter (identiteit)
Sporten zorgt dat ik een gezond lichaam houdt (waartoe doe ik het, missie) of, ik wil graag heel oud worden en mijn kleinkinderen leren kennen.

Maak er voor jezelf een rijtje met iets wat je graag wilt veranderen in je leven.
Het zorgt voor een boost van je motivatie.
En zeg de door jou opgestelde lijstje hardop tegen jezelf, ongeveer een minuut of 7 lang.

Maak het je helemaal eigen. Je brein kan het bijna niet meer anders dan geloven 😀.
Doe het elke dag en je installeert bij jezelf een grote motivatie om te sporten, te lezen, te dansen, te ….you name it!

Have fun with it!

Ik zie je
Esther

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top

Mindflow inspiratie ontvangen in je mailbox?! Ontvang het gratis e-book!